donderdag 13 november 2008

vervanging 2de leerjaar

n het begin van dit schooljaar moesten we vervangen in het 2de leerjaar.
Ik kreeg de opdracht om een contractwerk te begeleiden. De klas werd verdeeld in twee groepen: 1 groep maakte oefeningen in het contractwerk, de andere groep mocht aan de computer werken.
Zij maakten oefeningen met het programma 'Ambrasoft'.
Met dit programma kan je de klas aanduiden, je naam aanduiden en de soort oefening die je wil maken. Het is dus zeer persoonlijk, wat het voor de kinderen nog leuker maakt.
Ze kregen de opdracht om oefeningen i.v.m. optellen en aftrekken tot 20 te maken, maar hierin was toch een vrij grote keuze. Er werd gewerkt met hoofdtelefoons, zodat de oefeningen die gepaard gingen met geluidjes de andere leerlingen niet stoorden.
De leerlingen waren duidelijk gemotiveerd en rekenden naar hartelust. Enkele leerlingen maakten echter wel misbruik: ze maakten de oefeningen opzettelijk verkeerd om extra lang te kunnen spelen (gaven dit toe na het spel). Dit is wel lastig om als leerkracht te controleren.
Ik had op de oefeningen zelf niets aan te merken: duidelijk en veel gebruik van kleurtjes, wat de kinderen ook aanspreekt.
Omdat het nogal snel moest gaan en ik enkel deze 40 minuten het programma heb zien werken (+ begeleiden van de leerlingen met de oefeningen in het contractwerk), heb ik enkele dingen niet goed gezien. Ik weet bijvoorbeeld niet of er een efficiƫnte foutenanalyse bestaat bij het programma voor de leerkracht (om af te drukken en dergelijke) en op welke manier de leerlingen geƫvalueerd werden na elke oefening (gezichtjes, spraak, tipgeving...). Jammer, want dit is wel belangrijk!
Het zijn elementen waar ik de volgende keer zeker wat meer aandacht aan zal besteden!

Geen opmerkingen: