dinsdag 17 maart 2009

De optocht van het smartboard

Een slim schoolbord met pc-aansluiting
maandag 16 maart 2009
Auteur: Lennie Stinissen

Voor het eerst in zijn 150-jarig bestaan zet de basisschool De Eenhoorn zijn groene krijtborden aan de kant. Het 'smart board' neemt binnenkort in elke klas een centrale plaats in. Steeds meer Vlaamse scholen volgen de pedagogische trend.


'En wie weet nog waar Icarus neerviel? Juist, in zee.' Het beeld wordt opgeroepen en groot geprojecteerd, Icarus omcirkeld. De herhalingsles van 4A flitst voorbij. Er wordt ingezoomd, gemarkeerd, getallen worden naar onder en boven gesleept. Schrijven op het bord gebeurt met de vinger of een digipen. Voor de eerste keer in het 150-jarig bestaan van de school werd het groene schoolbord in een hoekje gehangen, zijn rechtervleugel geamputeerd. Het moet plaatsmaken voor het smart board, een interactief schoolbord, voorzien van touch screen en beamer, aangesloten op een personal computer met internet.

Verder lezen? http://www.standaard.be/Artikel/Detail.aspx?artikelId=K927PMGA&word=onderwijs+ict

In de lagere school 'De eenhoorn' uit Kruibeke begint de optocht van het smartboard. Het groene krijtbord krijgt een minder belangrijke plaats en dient nu enkel nog als extra materiaal. Nu zijn er nog maar 4 smartboarden aanwezig, naar volgend schooljaar toe zou er in elke klas één aanwezig zijn.
Het is een evolutie die veel voordelen met zich meebrengt, maar er zijn ook enkele nadelen. Daar wordt volgens de directeur en de klasjuf aan gewerkt. Ook de kinderen zijn enthousiast en zijn blij met het smartboard. Het is voor hen allemaal leuker en moderner.

De school volgt met deze vernieuwing heel wat andere scholen die ook al de voordelen van het smartboard ingezien hebben. Er zijn inderdaad heel wat positieve elementen die je er aan kan verbinden:
- alles gaat sneller
- je kan gemakkelijk eens een filmpje bekijken
- het is aangenamer voor de kinderen en ze kunnen beter volgen
- geen stof in de klas van het krijt
Jammer genoeg is er ook een keerzijde van de medaille. Zo'n 'slim bord' is toch vrij duur in aankoop: 6000 euro x het aantal klassen is niet niks. Deze school krijgt subsidies van de stad, maar niet elke school heeft dat geluk. Daarenboven ben je sterk afhankelijk van de technologie: geen elektriciteit? Dan ook geen bordschema, filmpjes of andere digitale hulpmiddelen!

Ik ben wel blij met de redenering van de school:

''Natuurlijk moeten ze ook nog kunnen opletten zonder het digibord. En oefeningen in hun papieren schrift horen er ook nog altijd bij."
Het is positief dat men het bord niet als de enige manier van lesgeven wil gebruiken. Ik vind dat kinderen thuis al genoeg voor het computerscherm doorbrengen, dus de school moet daar dan ook nog niet eens in gaan overdrijven. Oefeningen op papier blijft nodig, ook zeker voor de schrijfontwikkeling. Daarenboven: het digibord is leuk, maar mag niet als truc voor leuke lessen gebruikt worden.

Om af te sluiten nog dit citaat van de directeur, waar ik eigenlijk niets meer aan toe te voegen heb:
"Toch zal het digitaal bord nooit een vervanging worden voor de realiteit. Als de kinderen over het verkeer leren, zullen ze eerst op straat over een zebrapad wandelen. Daarna volgen de interactieve les en oefeningen op papier. Een smart board is een middel om iets aan te leren. Het mag nooit een doel op zich worden."




De school volgt met deze maatregel.

Geen opmerkingen: