Deze presentatie vond ik op de blog van Evelien De Vuyst:
De presentatie geeft een beeld over 'wat' cyberpesten is. Ik denk dat nog veel kinderen niet weten dat dit eigenlijk bestaat en dat hier een naam voor is. Het is belangrijk dat de leerlingen hier over leren, zeker de leerlingen van de 3de graad lager onderwijs zijn al bezig met chatten en e-mailen (waarin cyberpesten het meest opduikt).
Er zitten redelijk wat leuke elementen in de presentatie die aanzetten tot interactie met de leerlingen: stellingen, eigen ervaringen vertellen, ...
Het waargebeurd verhaal is ook altijd een motiverend pluspunt. Kinderen herkennen er zich in, worden geconfronteerd met kinderen van hun eigen leeftijd die onder 'cyberpesten' lijden, ze zien in dat het wel degelijk 'echt' is.
Ik zou wel de volgorde van de dia's veranderen. In deze presentatie staan er al stellingen en vragen naar 'eigen ervaringen', voor de uitleg over wie cyberpesters en hun slachtoffers eigenlijk zijn. De stellingen zou ik zo houden (=> inductief leren, nadien theorie bespreken), maar de eigen ervaringen zou ik zeker wat verder naar achter plaatsen.
Als ik de presentatie zou gebruiken in mijn lessen, zal ik wel wat verder denken aan andere verwerkingsopdrachten. Nu blijft het wat algemeen met 'afspraken'.
Dit is natuurlijk mijn mening!
Over het algemeen vind ik de presentatie zeker ok!
zaterdag 21 februari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten