maandag 2 februari 2009

Ict-hulp voor leerlingen met dyslexie

In mijn volgende stageklas (6a) zit er een leerling met dyslexie.
Dit probleem bracht bij toetsen moeilijkheden met zich mee: de leerling had veel moeite om de vragen te lezen waardoor hij enorm veel tijd verloor, de jongen kon zijn antwoorden niet vlot noteren waardoor hij ongewild fouten schreef, ...
Sinds het begin van het 2de semester is daar een oplossing voor gekomen. De jongen heeft tijdens toetsen een eigen laptop ter beschikking met daarop een programma dat hem helpt bij het lezen van de vragen of het noteren van de antwoorden. Een computerstem leest de vragen voor (er is een headset aangesloten op de laptop) en afhankelijk van het onderwerp of moeilijkheidsgraad van de toets mag hij de antwoorden typen (dit gaat gemakkelijker voor hem).
Toen we op woensdag 14 januari voor het eerst in onze stageklas kwamen om de mentor te vervangen, werd ik met deze manier van werken geconfronteerd (ik moest immers een toets afnemen van de leerlingen).
De jongen kan zichzelf goed redden, zonder hulp van de leerkracht. Bij deze toets moest hij de antwoorden zelf noteren, waardoor het tempo nog vrij laag lag tegenover de andere leerlingen.
Ik ben er wel van overtuigd dat dit programma heel wat frustraties kan verhelpen. Voor de leerkracht is het gemakkelijker (zij heeft nu een soort van ondersteuning), maar vooral voor het kind is het een grote hulp. Hij heeft dezelfde toetsen als de anderen en zal zich daarom minder 'anders' gaan voelen én hij ervaart minder struikelblokken om een toets te kunnen maken.
In de toekomst zal ik zeker bij de klasleerkracht eens nagaan welk programma gebruikt wordt en hoe ze tot deze stap gekomen zijn. Wordt dus vervolgd...

Geen opmerkingen: