zaterdag 21 februari 2009

Techniek

Op de blog van medestudente Caroline D'hondt vond ik volgende werkbundel rond techniek:

http://issuu.com/caroline.dhondt/docs/werkboekje_techniek?mode=embed&documentId=090119191456-0304af01b66c42e9a96a6ed9ed95fd3b&layout=grey

Er wordt dezer dagen in onze opleiding veel aandacht aan techniek gegeven. Het is een onderdeel van Wereldoriƫntatie dat sommige leerkrachten wel eens durven vergeten of gewoon niet 'durven' aanpakken in de klas.
Met dit bundeltje kan een leerkracht wel al wat verder. Het is bedoeld voor een hoekenwerk met 6 hoeken. In het bundeltje staat per hoek goed uitgelegd welk materiaal er nodig is, wat er onderzocht moet worden en nadien een blokje theorie (=verklaring). De kinderen kunnen zeker zelfstandig te werk, wat al veel werk van de begeleidende leerkracht wegneemt.
Natuurlijk is het bundeltje ook aangepast aan de interesse van leerlingen: de proefjes zijn motiverend en leuk, het geheel is opgesmukt met leuke prentjes, er zijn randopdrachten voorzien zoals een kruiswoordraadsel (Soort van tempo - en niveaudifferentiatie)... Er is over nagedacht!
Ik zou als leerkracht zeker overwegen om dit ook eens uit te proberen.

Enkel 1 kleine opmerking vanuit de achterliggende theorie van 'techniek': er zijn enkele proefjes (zoals het gewicht van lucht en condenseren en verdampen) die meer 'natuurkunde' dan 'techniek' zijn. Op zich geen groot probleem, maar misschien verwarrend voor leerlingen om de twee van elkaar te kunnen onderscheiden.

Knap werk! ;)

Geen opmerkingen: